Svømmeskulen
Bilder 92-
Avisa Kontakt

Svømmeskulen til svømmegruppa

Svømmeskulen følger Norges Svømmeforbund sin opplæringsplan.

Svømmeskulen er fra barn fra 1 klasse og oppover.
Norges svømmeskule har 9 nivå der det starter med vannmerke og går opp til haimerket.
Det er 2 kurs runder i året, påmelding i Desember og Juni.
Høres dette akutelt for ditt barn? Ta gjerne kontakt med:
Tonje/ epost
Geir Sverre/ epost

Vann

Vannmerkekursene fokuserer på de grunnleggende øvelsene for vanntilvenning. Kurset er for elever som ikke har noen erfaring i vann tidligere, og mange av klubbene tilbyr dette kurset fra 4-5 års alder. Det er på dette kurset man skaper grunnlaget for læring av de fire kjernefunksjonene 'Dykke', 'Flyte', 'Gli' og 'Fremdrift'.

Læringsmål

1. 'Frakte' et svømmebrett som ligger i vannflaten gjennom bevegelser med armene, men uten å berøre det. Eleven må frakte brettet minst frem meter uten å berøre det.

2. Stå i hoftedypt vann og la en partner sprute vann på seg. Det er lov å beskytte seg med armene, men ikke å snu seg vekk. Eleven må la seg sprute på i minst 15 sekunder, og hendene skal ikke holdes foran ansiktet.

Hval

Hvalmerkekursene fokuserer på kjernefunksjonen 'Dykke', som innebærer at man skal kunne dykke kroppen under vann. For å lære å svømme må eleven kunne oppholde seg under vann - dykke, og orientere seg der. Dette innebærer også at man kan kontrollere pustingen: puste inn - dykke under - se og orientere seg - komme opp - puste ut og inn.

Læringsmål

Kombinere hopp fra bassengkanten - dykke - orientere seg under vann - hente gjenstander til overflaten.

Skilpadde

Skilpaddekursene fokuserer på kjernefunksjonen 'Flyte', som innebærer at man opplever oppdriften i vannet. Den bevisste opplevelsen av at vannet 'bærer' kroppen er helt sentral i svømmeopplæringen. Flytingen påvirkes av kroppens holdning, og ikke minst pusting. Forutsetningen for å flyte er at mest mulig av kroppen er under vann. Derfor følger flyting etter dykking.

Læringsmål

Flyte som en pil på magen og på ryggen, med armene strukket frem, i minst 15 sekunder på hver side.

Pingvin

Pingvinkursenefokuserer på kjernefunksjonen 'Gli', som innebærer at man flyter i bevegelse,enten under vann eller i overflaten. Det gir eleven mulighet til å erfarevannets motstandskraft. Å gli forutsetter at eleven kan holde pusten og flyte.

Læringsmål

Kombinere aktivitetene hoppe - flyte opp - innta linjeholdning på magen i vannflaten- gjøre crawlbeinspark med armene strukket frem - dreie over på ryggen - gjørebeinspark i linjeholdning og puste.

Selungen

Selungenkursenefokuserer på kjernefunksjonen 'Fremdrift', som innebærer at man skaperfremdrift i vannet ved hjelp av arm- og beinbevegelser. Målet er å nyttemotstandskraften i vannet slik at bevegelsene fører til fremdrift.

Læringsmål

Stupe uti på dypt vann - svømme 12,5 meter på magen - skifte retning - svømme2-3 meter mot startstedet - stoppe - flyte i 30 sekunder - svømme på ryggentilbake til utgangspunktet.

Sel

På Sel-kurset har man fokus på svømmeartene crawl og rygg. Disse svømmeartene har deltakerne lært grovkoordinert på begynnerkursene. På dette nivået tar vi det et steg videre, og arbeider med øvelser som gjør at deltakerne skal kunne svømme crawl og rygg finkoordinert.

1. Kunne svømme crawl og rygg finkoordinert
2. Kunne varsle om hjelp (1-1-3), benytte «forlenget arm» og kaste redningsline/livbøye

Sjøløve

På Sjøløve-kursethar man fokus på å lære bevegelsen i bryst og butterfly (delfinbevegelsen).Deltakerne har lite erfaring med dette fra begynnerkursene, så det er viktig åarbeide med det grunnleggende på dette nivået.

Læringsmål

1. Kunne utføre bryst- og butterflybevegelsen (delfinbevegelsen)
2. Kunne utføre overlevelsesflyting og H.E.L.P.-stillingen (flyteteknikk ikaldt vann, med redningsvest)

Delfin
På Delfin-kursethar man fokus på å lære teknikk i bryst og butterfly. Fra Sjøløve-kurset hardeltakerne fått erfaring med delfinbevegelsen, som kjennetegner både bryst ogbutterfly. På dette nivået skal deltakerne få mer kjennskap medsvømmeteknikkene i bryst og butterfly slik at de mestrer disse grovkoordinert.

1. Kunne svømme bryst og butterfly grovkoordinert
2. Kunne svømme med klær og trå vannet

Hai

På Hai-kurset harman fokus på medleysvømming. Dette oppsummerer de ferdigheter og teknikker manhar lært på de foregående kursene. Medleysvømmingen setter sammen de firesvømmeartene i rekkefølgen butterfly, rygg, bryst og crawl. På dette nivåetskal deltakerne videreutvikle undervannssvømmingen, startene og vendingene.

1. Kunne svømme medley
2. Kunne utføre undervannskick, starter og alle vendinger med god teknikk